Organizarea din ziua nunţii – sfaturi pentru cum să ai fotografii mai bune

Cateva din starile prin care probabil veti trece in ziua nuntii :)

 Câteva din stările prin care probabil veți trece în ziua nunții 🙂 

 

La ani şi ani după nuntă, veţi deschide albumul şi vă veţi uita la fotografiile din acea zi. Acelea sunt amintirile voastre, şi pentru mine, ca fotograf, este important ca ele să fie bine realizate şi să vă facă plăcere să vă amintiţi de momentele respective. Din fericire, majoritatea clienţilor mei au fost deschişi sfaturilor mele, şi-au organizat atent ziua nunţii şi ne-am înţeles foarte bine. Însă nu este mereu cazul; aşadar, am decis că cel mai bine este să explic pe larg, pentru toată lumea, printr-un articol detaliat despre realizarea fotografiilor din ziua nunţii. Cele de mai jos sunt doar nişte sfaturi pe care le-am adunat de-a lungul timpului, şi nu ceva impus de mine – le puteţi urma sau nu, eu doar vă prezint situaţiile ideale.

 

„Fotografia” înseamnă, practic, „scriere cu lumină”. Aşadar, un fotograf este mereu dependent de lumină, fie cea naturală, fie una artificială, creată de el. Chiar dacă vorbim de un fotograf foarte bun, nu va putea realiza imagini spectaculoase dacă nu are anumite condiţii de lumină. De regulă, la nunţi, pentru imaginile de cuplu, eu prefer să lucrez cu lumina naturală, iar la biserică şi la restaurant mă ajut de lumina artificială a blitzurilor.

Machiajul şi coafura

În strânsă legătură cu modul în care ieşiţi voi în fotografii (aici mă refer mai ales la doamne) sunt şi machiajul & coafura. Cred că este important ca oamenii pe care îi alegeţi să fie profesionişti. Sfatul meu este să angajaţi un make-up artist bun şi un hairstilist pe placul vostru, şi să faceţi probe înainte, dacă e necesar, pentru a vă simţi cât mai confortabil în ziua nunţii. Sunt multe mirese care ştiu să se machieze foarte frumos şi singure, însă un make-up artist profesionist va avea produse de calitate înaltă – iar ziua nunţii este una foarte lungă, veţi transpira, veţi sta în soare şi veţi pupa nenumărate rude şi prieteni, aşa că e necesar ca machiajul să reziste până a doua zi dimineaţa. Acelaşi lucru e valabil şi pentru păr.

foto_machiaj_par_nunta

coafură și machiaj realizate de unii din colaboratorii mei (Andreea Cecilia & Andreea Iordache), îi puteţi vedea pe toţi aici

Timpul şi organizarea lui

Încă un lucru foarte important în ziua nunţii: timpul. Eu îmi rog mereu clienţii să-şi facă  dinainte un desfăşurător al zilei, acesta e un lucru care ne ajută pe toţi să ne organizăm mai bine. E bine să calculaţi toate drumurile care trebuie făcute şi să aveţi grijă de dinainte ca toate lucrurile  să fie luate la timp (flori, verighete, baloane, mărturii etc.). Încercaţi să delegaţi cât mai multe din aceste sarcini. De asemenea, eu vă sfătuiesc să nu puneţi cununia civilă în aceeaşi zi cu cea religioasă şi petrecerea. Sigur, câteodată sunt multe rude venite din provincie şi alte detalii care vă împiedică, însă o astfel de zi este foarte aglomerată şi stresantă pentru voi, cu multă alergătură şi puţin timp pentru fotografii. Şi, până la urmă, nunta e a voastră şi voi trebuie să vă simţiţi bine, nu?

Rezumat Iulia si Antonio-0052

 

 

Pregătirile din dimineaţa nunţii

Înarmaţi cu desfăşurătorul şi relaxaţi că totul e pe mâini bune, trecem la ziua propriu-zisă a nunţii. Pentru imaginile de la interior, din timpul pregătirilor, ideal este să alegeţi o cameră cât mai mare şi cât mai spaţioasă, cu cât mai puţină mobilă în jur. Astfel, imaginile nu vor părea prea încărcate, ci vor fi luminoase şi aerisite. Dacă nu aveţi aşa ceva acasă, vă încurajez să optaţi pentru o cameră de hotel. În plus, acestea au şi avantajul unui decor mai special, care poate adăuga mult unei fotografii.

În privinţa machiajului şi a părului, v-aş sfătui ca, pe cât posibil, să nu pierdeţi timpul făcând drumul la un salon şi apoi înapoi la hotel (atât mireasa, cât şi domnişoarele de onoare, separat), ci să alegeţi o echipă care se poate deplasa (în general, colaboratorii mei fac acest lucru), căci la saloane există de multe ori întârzieri în cascadă, care pot compromite planul zilei. De asemenea, vă rog insistent ca domnişoarele de onoare şi cavalerii să fie gata când trebuie (căci ni s-a întâmplat de multe ori să aşteptăm după câte un întârziat).

siteRezumat Nunta Cristina+Peter-0020 copy

Pentru mine, ferestrele sunt foarte importante – cu cât sunt mai mari, cu atât mai bine –, prin ele filtrându-se soarele de afară, obţinându-se astfel o calitate a luminii deosebit de bună în fotografii. Nu în ultimul rând, stabiliţi de dinainte un număr cât mai mic de oameni care să fie cu voi la pregătiri – încă un dezavantaj al pregătirilor făcute acasă este că tot timpul veţi fi întrerupţi de încă o mătușă sau un văr, veniţi să vă felicite. Astfel se pierde timp preţios, voi nu vă veţi simţi bine într-un spaţiu mic şi aglomerat, iar eu va trebui să-i ocolesc pe toţi ca să prind cadrele importante.

01

pregătiri într-o cameră uşor aglomerată (www.lovemelovemywedding.com) versus imagine realizată de mine într-o cameră de hotel

 

Biserica

Aici ar fi o problema momentul când intrati în biserică, să nu intrați lipiți unii de ceilalți și să lăsați o distanță generoasă între perechile cavalerul/domnișoară de onoare, naș/mireasă, nașă/mire. La ceremonia religioasă nu pot spune că sunt mari probleme din ceea ce priveşte lumina. Majoritatea bisericilor sunt oricum puţin/prost luminate, însă nefiind activitate (mişcare) multă, cu o combinaţie de blitzuri şi lumina ambientală mă descurc foarte bine. Aşa că aici nu e nevoie să vă faceţi prea multe probleme. Însă: ceremonia religioasă fiind în general fixată la o oră la care soarele bate puternic, recomand să găsim dinainte o zonă puţin umbrită pentru imaginile de grup. Pe lângă faptul că nimeni nu-şi va putea ţine ochii deschişi şi veţi avea o grămadă de oameni „adormiţi” în poze, lumina prea puternică „arde” pielea în fotografii – adică o face foarte albă şi fără nici un fel de textură.

Şedinţa de cuplu

Şi am ajuns la şedinţa cu voi… Aici, situaţia ideală este să facem fotografiile începând cu două-trei ore înainte de apus, cu lumină naturală. Asta înseamnă că imaginile vor avea acel glow superb, părul va străluci frumos din spate şi, ce să mai, şi eu, şi voi veţi fi fericiţi. În plus, asta înseamnă că voi lucra repede, voi putea face mai multe poze într-un timp mai scurt, în mai multe poziţii şi în mai multe locaţii/decoruri. Chiar şi la o nuntă bine organizată, în care avem suficient timp pentru şedinţa de cuplu – adică cel puţin două ore cu voi, deci trei cu tot cu drumul –, e un avantaj foarte mare să mă pot folosi de lumina naturală, care îmi dă libertatea de a captura cadre spectaculoase. Şi pe lângă asta – vara, cel puţin –, temperatura este mult mai plăcută decât aceea din mijlocul zilei, deci vă veţi simţi şi voi mult mai confortabil. Fireşte, fotografiile pot fi realizate în absolut orice condiţii – când este înnorat sau când e soare puternic –, însă cele mai frumoase rămân acelea în lumina blândă de apus.

anca-si-costin

aceeaşi nuntă, aceiaşi oameni – imagine în lumină de apus versus imagine când e înnorat, fără bliţuri

Fireşte, şi locaţia contează. Vă pot şi eu mai multe sugestii şi cel mai bine ar fi să avem şi un plan B, în caz că plouă sau nu avem timp să ajungem în locul preferat. Gândiţi-vă de dinainte ce fel de imagini vreţi, în funcţie de firea voastră – romantice, jucăuşe etc. –, eu vă pot da sfaturi privind poziţia corpului, însă cel mai bine ar fi să fiţi şi voi pregătiţi cu câteva idei în ziua nunţii şi, astfel, să avem cadre care vă exprimă cel mai bine personalitatea voastra. Depinde şi de gusturile voastre – putem alege un decor urban (centrul oraşului sau case vechi, cu iederă etc.) ori unul natural. Nu alegeţi însă un părculeţ mic – pe lângă faptul că nu avem o mare diversitate a decorului, în weekenduri va fi şi supraaglomerat, cu siguranţă. Dacă şedinţa foto este la prânz, nu alegeţi locuri în câmp deschis – nu, ochelarii de soare nu sunt sexi în pozele de nuntă :)) Cel mai bine este să avem cât mai multe locuri cu umbră – copaci sau clădiri înalte.

Cununie Cristina si Liviu 161 copy

imagine din Grădina Botanică, un exemplu de locaţie frumoasă şi variată (flori înflorite mereu în divere zone, sera, lacul, pădurea, labirintul etc.)

 

Petrecerea la restaurant

Cât priveşte restaurantul, pentru mine ideal ar fi să aibă tavanul alb, pentru că în general, pentru a obţine o lumină cât mai blândă, orientez blitzurile către tavan, aşa că lumina aceea se va reflecta şi pe feţele invitaţilor. Alte lucruri care influenţează fotografiile la restaurant: luminile puse de DJ şi de cameraman. Ştiu că laserele sunt „de efect” la o petrecere, însă nu cred că vreţi să apăreţi în poze cu punctuleţe verzi şi roşii pe voi – nu mai zic că echipamentul (al meu mai rar, dar mai ales al cameramanului) poate fi distrus din cauza lor. Cât priveşte videografia… aici e o discuţie mai lungă, dar o să încerc s-o scurtez spunându-vă că unii cameramani (opţiunile low cost) folosesc lămpi cu LED. Verzi. Aşa vor fi şi feţele voastre în fotografii, şi cu asta cred că am spus totul.

Luminile de scenă pot avea un efect extraordinar asupra ambianței localului, un exemplu fiind această fotografie surprinsă doar cu ajutorul luminilor de scenă (fără blitz).

IMG_3654 copy

O rugăminte de transmis staff-ului de la restaurant: să nu servească sau să strângă mese în timpul dansului mirilor sau la tăiatul tortului. Ne încurcă destul de tare oamenii de care trebuie să ne ferim în mod constant sau care apar în cadru 🙂

Referitor la pozele cu invitaţii, de regulă fac poze de grup, cu toată lumea, după cununia civilă şi după biserică. La restaurant, sfatul meu e să nu aşteptaţi până după tort, când pleacă toată lumea, să faceţi poze cu invitaţii. Atunci, toţi vor fi obosiţi, şifonaţi, adormiţi etc. şi nu cred că vreţi aşa ceva în albumul de nuntă. Dacă este posibil, cel mai bine e să facem aceste imagini la intrarea în restaurant, pe măsură ce sosesc invitaţii. Apoi – nu, nu obişnuiesc să fac poze oamenilor la masă, cu chifteluţa-n gură. Imaginile de grup le fac mereu la intrare, când soseşte lumea şi, apoi, le fac poze pe ringul de dans, aşa că, dacă au dansat, toţi invitaţii ar trebui să aibă măcar o fotografie individuală.

Pentru o mai bună desfăşurare a lucrurilor, puteţi ruga şeful de sală să le transmită chelnerilor să nu îşi facă de lucru prin sală în momentele importante (dansul mirilor,  tăierea tortului). Ştiu, e un lucru de bun simţ, însă unii poate că pur şi simplu nu îşi dau seama că pot încurca sau că pot intra în cadrul meu sau al videografului şi că pot cauza pierderea vreunui moment deosebit.

Nu în ultimul rând, câteva sfaturi referitoare la fotografiile făcute de alţi oameni care participă la nuntă. O să încep cu fotograful de la starea civilă – cei din Bucureşti, cel puţin, vă cer mereu bani pentru cele trei-patru poze pe care le fac şi se bagă mereu în faţa mea, aşa că îmi sfătuiesc clienţii să îi anunţe din timp pe cei de la primărie că nu doresc serviciul respectiv. Un alt lucru deranjant este numărul mare al invitaţilor care stau toată nunta lipiţi de propria cameră foto sau video / smartphone, de multe ori chiar părinţii mirilor. Şi ei mi se bagă în faţă, făcându-mi munca mai dificilă, căci trebuie să am grijă să nu-mi intre în cadru şi să pierd un moment important. Înţeleg că vor câteva amintiri „personalizate” cu mirii, însă pentru asta m-aţi angajat pe mine… Dacă ei fac poze, nu se vor putea concentra de fapt pe eveniment în sine şi nu vor fi atenţi la altceva (există şi un studiu pe tema asta). Cred că două-trei poze făcute de ceilalţi invitaţi sunt îndeajuns, aşa că sfatul meu este să vă anunţaţi de dinainte rudele şi prietenii că veţi avea un fotograf profesionist şi că ei vor primi imaginile respective, aşa încât se vor putea distra liniştiţi.

Chiar dacă nu mă veţi alege pe mine ca fotograf la nunta voastră, sper că veţi fura puţin din experienţa mea, folosind-o la organizarea evenimentului vostru.

Aveți alte sugestii care credeți că ar fi folositoare unor noi miri?

Lăsați-le vă rog în comentarii 🙂

Nu mă supăr nici dacă dați un SHARE pe facebook să ajungă și la prietenii voștri aceste informații utile.

Comentarii

  1. […] organizare, la alegerea spatiilor, la timp etc. (majoritatea pot fi gasite si in articolul acesta http://www.andreiivan.ro/organizarea-foto-din-ziua-nuntii-sfaturi). Incerc, adica, sa ma asigur ca vom avea parte de cele mai bune conditii pentru fotografiile din […]